Listing 1 - 10 of 86 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Getuigenissen van voedingsbedrijven rond werken aan Nederlands op de wervloer, vaardigheden en geletterdheid. Inspiratiebron voor andere bedrijven.
Choose an application
Dit draaiboek geeft een aantal tips en stappenplannen om organisaties te ondersteunen bij de eerste stappen naar geïntegreerde trajecten voor laaggeletterde anderstaligen.
Choose an application
Dit startpakket bevat praktische informatie voor gemeenten die iets aan laaggeletterdheid willen doen. De aanpak van laaggeletterdheid en succesvolle bevordering van duurzame participatie is gebaseerd op zeven pijlers : laaggeletterdheid bespreekbaar maken, zorgen dat meer mensen onze communicatie begrijpen, lezen bevorderen, taalachterstanden verminderen bij kinderen, jongeren en hun ouders, laaggeletterden zonder werk stimuleren te participeren, laaggeletterdheid op de werkvloer bestrijden en wet- en regelgeving benutten. Voor de reeds actieve gemeenten bieden het pakket en de bijbehorende website inzicht in wat andere gemeenten en provincies aan activiteiten ondernemen.
Choose an application
Dit tijdschriftnummer van Journal de l'Alpha, het tijdschrift over alfabetisering van Lire et Ecrire, gaat over het aanleren van spreektaal bij alfabetisering.
Choose an application
Germain leidt een rustig leventje samen met zijn vrienden uit het café en zijn vriendin Annette. De 45-jarige Fransman is nagenoeg analfabeet en in zijn vrije tijd telt hij duiven in het park. Op een dag ontmoet hij Margueritte, een gepensioneerde belezen dame, die veel van de wereld heeft gezien. Ze woont alleen in een bejaardentehuis en verblijft ook graag in het park om duiven te tellen. Margueritte begint voor te lezen aan Germain uit La Peste van Albert Camus en er gaat een wereld voor hem open.
Choose an application
Choose an application
Deze bundel bevat bewerkte versies van lezingen, gehouden op de NT2-conferentie in Hoeven in 2010. De onderwerpen die aan bod komen zijn: alfabetisering, ICT, grammatica, interculturele competenties, correctieve feedback.
Choose an application
Op een ontwapenende manier beschrijft Roos Friesland positieve en negatieve voorvallen die ze zich herinnert uit haar inmiddels tienjarige loopbaan als docent inburgeren en Nederlands als tweede taal (NT2).
Choose an application
Het traject rond taal en taalgebruik werd opgezet in het kader van het project "Van Ik naar Wij", een methodiek die kansarme personen van Belgische of vreemde afkomst (opnieuw) gevoelig wil maken voor burgerparticipatie. Nadenken over (burger)participatie kan niet gebeuren zonder een reflectie rond taal en taalgebruik. Hieruit vloeit de vraag voort Hoe een gelijkwaardige communicatie tussen begeleid(st)er en cursist enerzijds en tussen cursisten onderling anderzijds, stimuleren?. Dit verslag richt zich hoofdzakelijk tot de praktijkwerkers in de (socio-professionele) inschakelingsector. De ideeënpistes die worden omschreven, kunnen hen en hun organisatie helpen bij het formuleren van antwoorden op communicatieproblemen op het niveau van de boodschap, van de ontvanger, van de (opleidings)context, van de (opleidings)doelstellingen en van de begeleid(st)er zelf.
Listing 1 - 10 of 86 | << page >> |
Sort by
|